16 september 2010

Daniyela


Vandaag weer naar het ziekenhuis in Port de Paix om Michelda op te halen. Diagnose was malaria en typhoid. De generator van het ziekenhuis is nog steeds niet optimaal, dus geen verlichting, geen operaties, geen lab etc.
Terwijl ik op de acute hulp zat te wachten, zag ik een 14 maanden oud meisje voor mij op een bed liggen. Ze heette Daniyela.Ze had holle ogen van vochttekort en ik nam aan dat moeder net met haar binnen was gekomen. Een verpleegkundige probeerde een infuus aan te brengen, tevergeefs. Bij mij gingen de noodbellen rinkelen. Ik snelde er naartoe om mee te helpen, maar het meisje overleed ter plekke.
Waarom? Achteraf blijkt dat dit meisje al sinds uren op de acute hulp lag te wachten op een dokter die maar niet wilde komen...... de verpleging heeft geen stethoscoop, bloeddrukmeter of andere benodigdheden.
Ik voel me steeds meer geroepen om de acute hulp in Port de Paix te helpen ontwikkelen zodat minder mensen hoeven te overlijden.

Op de foto de moeder die niet weet wat ze moet doen als ze ziet dat haar dochter is overleden.