9 september 2011

Veel cholera

Wat een drukke week.
We doen om de beurt nachtdienst maar dat houdt wel in dat je ook overdag werkt. Je raakt daardoor wat minder alert, vandaar het volgende geval.
Er komt een jonge man binnen met cholera en hij is erg slecht, infuus inbrengen lukt moeilijk en terwijl Jacqueline daar mee bezig is, krijgt hij een hartstilstand en wat doe je dan als arts?
Ja, beademen, als ik even bezig ben denk ik na, wat doe ik, bij een cholera patiënt mond op mond beademing? Helemaal fout en de anderen waarschuwen me nu ook. Wat nu, de mond maar spoelen met chloor dat is het enige wat helpt, zo gedaan. Dat doet zeer maar is wel doelmatig denk ik. Nu maar afwachten of ik besmet ben.
De man was zo slecht dat hij toch overleden is.
De begrafenis moet dan onder toezicht van de hoofden uit het dorp gebeuren, de familie mag het niet meer aanraken, maar bij deze man hebben ze het ontvoerd en meegnomen naar huis, hier komt weer veel meer ellende van. Straks komen er weer meer cholera patiënten. Soms is het moeilijk om ze bij te brengen wat er kan en niet kan.