28 september 2012

departement van volksgezondheid

Ik had al een voorgevoel. Vrijdag vergadering in Saint Louis du Nord. Het Departement van Volksgezondheid heeft een jaarvergadering. Een officiele uitnodiging. Dus al voor het weekend weg uit Passe Catabois, hoe zouden mensen reageren? Ik heb van te voren al het nieuws verspreid dat de dokter een dag eerder niet werkt wegens een verplichte vergadering elders. Het zal de onvrede niet goed doen, maar de laatste dagen heb ik geen bedreigingen meer ondervonden.
Tijdens de vergadering kreeg ik een vragenvuur. Waar zijn de rapporten, bestaat jouw ziekenhuis wel etc etc. Te gek voor woorden. Hoe vaak heb ik al bezoek gehad van het departement? Hoeveel cholera patienten hebben we ontvangen? Hoeveel artsen zitten er bij de vergadering die me kennen of al gecontroleerd hebben? Hoe vaak heb ik al gevraagd om rapportage voorbeelden? Ik heb zelfs een felicitatie van hen ontvangen voor het goede werk met TB patienten: we stonden op de 3e plek van 80 klinieken/ziekenhuizen. En nu zeggen ze dat we niet bestaan? Ik heb zo'n weerwoord kunnen geven dat men met de mond vol tanden stond en......ik kreeg een hand van de directeur van het departement met de woorden dat hij erg blij was om me ontmoet te hebben. Zo, een Hollandse meid is goed voorbereid!