3 oktober 2012

Gebroken vliezen en een ezel.

Galata, een gebied met mensen die jong kinderen krijgen, veel kinderen krijgen en weinig ontwikkeling kennen. Een meisje aldaar gaat bevallen en daarbij geeft ze over. We worden geroepen, want haar vliezen zijn gebroken. Ik vraag hoe zie je dat dan? Ja, daar, kijk, ze heeft overgegeven. Vliezen kunnen ook via de mond breken dokter. Ik uitgelegd dat dit niet kan. Hoor ik buiten de familie zeggen: de dokter begrijpt niet dat je vliezen via de mond kunnen breken en toch kan dat........diezelfde dag kwam een man van de lokale overheid voor een gezondheidsverklaring bij de kliniek. Hij legde me uit dat een van zijn taken is om de bevolking uit te leggen dat ik niet altijd kan werken. De dokter kan niet werken als een ezel, zo vertelde hij. Een ezel werkt dag en nacht door (en meerdere vallen dood neer...) maar de dokter is niet zo sterk als een ezel. Als men dus zegt dat je een ezel bent dan is dat een kompliment!