27 februari 2016

Een stier?

Er komt een moeder met een zoontje op het spreekuur.
Het jongetje lijkt 6 - 7 jaar oud, maar op zijn al bestaande dossier staat 15 jaar.
Tevens zie ik dat hij 3 jaar geleden door een stier is meegesleurd aan een touw.
Ik zeg: nou, dat was schrikken met die stier. Hij begrijpt me niet.
Ik vraag hoe hij heet, terwijl ik kijk naar moeder en haar aangeef niets te zeggen. Hij geeft me een hele andere voornaam. Ach zegt moeder, dat is zijn koosnaam.
Vertel eens over de stier, zeg ik. Ja, zegt moeder tegen haar zoontje, vertel maar wat je weet.
Tja, zegt hij, ik weet van niets.
Ik kijk moeder aan, zij kijkt mij aan. Vertel het nou maar, zeg ik, wat is de waarheid.
Moeder zegt: ik had geen geld voor een nieuw dossier, dus heb ik het dossier van zijn oudere broer gebruikt.
Achteraf hebben we samen enorm moeten lachen, want wat hield ze vol.
Gewoon zeggen de volgende keer en dan krijg je een gratis dossier!