29 oktober 2016

Brand

Woensdag ochtend om 4 uur schreeuwde de wachter "BRAND".
Het was aardedonker en de eerste 10 minuten was ik in grote paniek. Ik zag een groot rood vuur.
Ik kon per telefoon niemand van de andere Nederlanders bereiken.

Bij aankomst in het ziekenhuis hoorde ik mensen gillen en schreeuwen. Alle bedden waren letterlijk naar buiten gesmeten, stukken afgebroken en matrassen lagen ergens anders. Toen de menigte mijn spreekkamer binnen wilde gaan om alles naar buiten te gooien, toen kwam ik tot bezinning en al mijn paniek was weg.
"Water hebben we nodig" , zei ik. "Water om het vuur te doven". Ervaring is dat bij brand alles tot de grond afbrandt vandaar dat men alles naar buiten wil gooien.

De wachter meneer Jal (die man is goud waard) was al op het dak van het ziekenhuis om te proberen de brandende wachtkamer van het ziekenhuis te scheiden.

Ik liep met een grote plastik bak al biddend door het ziekenhuis heen. Rook maakte het beangstigend maar ik had geen paniek meer. Oorspiegel, stethoscopen, bloeddrukmeter, narcose en zwangerschaps middelen en instrumentarium pakte ik in en die bak goed opgeborgen voor later.

Daarna naar buiten en 2 personen op wacht gezet bij de matrassen zodat die niet "kwijt"  zouden raken.
Jong en oud droeg water in emmers en grote pannen. Iedereen hielp mee. Van lokale bakker tot dominee.

Ik wilde net Rob gaan halen maar iemand had hem al niet taktisch gewaarschuwd. Onderweg kon ik hem al op de werkelijke hoogte brengen van wat er tot nu toe was gebeurd. Achteraf zegt hij dan ook dat het beter was dat hij er niet in het begin bij was want de Haitianen weten wat ze moeten doen.

Dossiers brandden in de al verbrande dossier kasten. Men probeerde de dossiers te redden maar het overgrote deel was al verbrand.
Toen het vuur geblust was met water uit de watertank achter de trekker toen begon men alle bedden weer terug te zetten.

Velen hielpen met schoonmaken terwijl dr Lourens en ik de kliniek deden en zelfs nog een operatie. Miss Jacqueline ging naar de stad Port de Paix om de foto's te versturen naar Nederland en om papier te kopen voor dossiers.

Het werk gaat door.