17 juli 2010

Eindelijk weer nieuws










De laatste weken verliepen anders dan gepland.
Ik belandde in het ziekenhuis van LaPointe om vervolgens in Port au Prince bloedonderzoeken te laten doen in een overigens zeer modern laboratorium alwaar zelfs met een credit kaart betaald kon worden. Dit heb ik nog niet eerder in Haiti meegemaakt.

Dr Michael (duitse gynecoloog) en ik draaien om de beurt weekdiensten.
Wat een verademing. 's Nachts kunnen slapen wetende dat er een tweede dokter is om te helpen.

Sinds een aantal weken doe ik patienten huisbezoeken per motor. Wat een vrijheid om me zo te kunnen verplaatsen en sneller dan de auto.

Het werk in de gevangenis is weer hervat. Vele gevangenen zullen een liesbreuk of waterzakbreuk ondergaan.

Met Annelies en nog een aantal vrouwen hebben we een niet goed uitgevoerde amputatie van een haitiaan uit de Dominicaanse Republiek geprobeerd beter uit te voeren. Met een handzaag van Dustin en veel energie en zweetdruppels is het dan toch gelukt.

Afgelopen nacht voelden we weer een aardbeving. Het getroffen gebied is Noord-west Haiti met 4.3 op de schaal van Richter. Dit is al de 2e aarbeving sinds ik terug ben.
Er zijn voor zover wij dat weten geen slachtoffers, wel praat iedereen over de aardbeving en de meeste Haitianen zijn doodbang.