28 september 2010

zwanger?!


Een gewone kliniekdag. In de ochtend doen we spreekuur en in de middag operaties. Over het algemeen zie ik gevallen die ik ook in Nederland zou zien. Toch was het vandaag net even anders. Een man op hoge leeftijd met een ingeklemde liesbreuk sinds.............8 dagen. De darmen die er ingeklemd zijn zullen wel al zwart en afgestorven zijn.
Ook zag ik dit 14 jarige meisje. Ze is zwanger van de jongen die er naast staat. Ik vertelde hem net dat hij wel 12 jaar lijkt. Vandaar de glimlachen op hun gezicht.
In Haiti kun je dingen zeggen die ik nog nooit in Nederland zou kunnen zeggen omdat mensen zich beledigd zouden kunnen voelen.
Het weer is regenachtig en koeler. Om die reden kwamen er minder operatie patienten opdagen (de weg is ontoegankelijk met de modder) en dus heb ik tijd om naar een voetbalwedstrijd te gaan hier in Passe Catabois. Even iets anders aan het hoofd.