1 november 2010

Saai?

Vandaag onze eerste vrouw met cholera. Om 5 uur 's middags diarree en overgeven. En 2uur later, om 7 uur 's avonds al bijna dood. Ik zal waarschijnlijk de hele nacht bezig zijn met infusen wisselen. Dan hoor ik zo tussen door dat het water in Passe Catabois voor 2 dagen zal worden afgesloten om te behandelen voor cholera. De vrouw van de dominee heeft een handeltje bedacht zoals zo veel mensen in Haiti. Antibiotica slikken voordat je cholera krijgt. Werkt dus niet, maar je hebt wel een financieel voordeel met deze handel. En bijna iedereen trapt erin. Ik zou het dolgraag aan de grote klok willen hangen, maar houd discreet mijn mond dicht. Ik buig me over het volgende probleem. Hoe kan ik een watervoorraad nog zo snel creeeren? Uiteindelijk heb ik die rode bekende plastik bakken voor scherp afval gevonden en die allemaal gevuld met water. Morgen is het operatie dag, net als woensdag en donderdag en dan heb ik toch echt water nodig. Het steriliseren van instrumenten laat op zich wachten omdat ik niet de gasfles alleen kan verwisselen. Het ding is loodzwaar en de man die me kan helpen bij het opsporen van gaslekkages is sinds vorige week ziek. Dus de voorraad instrumenten om te opereren wordt minder. Daarnaast hoorde ik vanmorgen dat er ook nog eens een orkaan richting Haiti kan komen. Zo zie je maar, het is hier nooit saai!