7 maart 2012

tracheotomie

Vanmiddag kwam een jonge vrouw binnen lopen met de woorden "ik stik, ik stik". Zij was al bij ons opgenomen met een groot abces in de keel. Inderdaad bleek zij nu een akuut probleem te hebben met de ademhaling. Uiteindelijk hebben we besloten om een snee in haar keel te maken tot in haar luchtpijp, om vervolgens een hoesje van een pen erin te stoppen zodat zij meer lucht zou krijgen. Wel ooit geleerd in de collegebanken, in boeken gelezen en soms in een speelfilm gezien, maar nooit zelf gedaan. Nou, in de film vergeten ze hoe het bloed uit de luchtpijp kan worden geblazen. Ik had een grote bloedvlek op mijn voorhoofd en de bloedstolsels zaten op de armen van Jacqueline en hoog op de muur. Maar op dat moment besefte ik dat helemaal niet. De vrouw kon weer ademhalen en wij waren opgelucht na deze intens gespannen situatie. Zonder Jacqueline en Mikael had ik dit nooit kunnen doen!