15 januari 2013

Roddelen

Mensen over de hele wereld houden van roddelen. Vaak wordt er niet positief over iemand gesproken, maar juist de slechte dingen worden doorgegeven. Zo ook in Haiti. Waar ik woon zijn geen tv's, weinig radio's dus veel mensen roddelen om de tijd door te brengen. Zo koop ik elke week een flesje sterke drank (Bakara) voor een oude blinde man. Deze drank koop ik bij een klein kraampje in Poste Metier waarvan de zoon van de eigenaar mijn telefoon gestolen heeft. Geen probleem, is zijn schuld niet en ik blijf een vaste klant bij hem. Mensen zien me met de sterke drank en de roddel is nu dat de dokter drinkt! Een dominee hoort dat, zal er over bidden in de kerk, en zo gaat de roddel door. Ik heb mijn dochters verteld: als je over anderen kletst, dan mag het alleen maar over goede dingen gaan. Verander de wereld, begin bij jezelf.