3 januari 2014

Tegenstrijdig

Maandag 30 december, mijn verjaardag, begint schokkend. Een 24 jarige jonge moeder overlijdt in de wachtkamer voor onze ogen. Waarschijnlijk een bloedgehalte van onder de 1 gecombineerd met een familie die te lang heeft gewacht met het zoeken van medische hulp. Een baby van 3 weken blijft achter.
Daarna begint het spreekuur. Een 2 jarig meisje met prachtige grote ogen blijkt HIV positief te zijn. Met deze diagnose zal haar leven niet meer lang duren. Ik kan hier nog steeds niet aan wennen.
Een man met een niet-afgeronde TB behandeling komt op het spreekuur voor iets heel anders. Ik spreek hem erop aan dat hij onzorgvuldig was door de kuur niet af te maken met  daarbij het risico op resistente Tuberculose. Hij kijkt me aan en zegt: "hé blanke, je praat als iemand die geen scholing heeft gehad". Sorry, deze man komt niet meer terug. Ik heb hem verzocht te vertrekken............