7 mei 2014

Een rare situatie.

Een getrouwde man en lid van een voorname groepering in Passe Catabois komt me vragen of ik zijn vriendinnetje (ti-zami) kan zien op het spreekuur. Of ik dan ook een zwangerschapstest voor haar wil doen. Pfff, daar gaan we weer. Ja hoor, zeg ik volgzaam. Deze jonge vrouw komt inderdaad later bij me langs.....met de echtgenote van de man die met dit verzoek kwam. Ik praat met de echtgenote want ik weet niet of zij begrijpt wat er gaande is. Ja inderdaad, als de jonge vrouw zwanger is dan is haar man de vader van het kind. Ik voer de zwangerschapstest uit en praat met de jonge vrouw. Ze is niet op haar gemak en als zij inderdaad zwanger blijkt te zijn wordt zij zelfs verdrietig. (Note: in Haïti is er een voortdurende concurrentie onderling tussen vrouwen van dezelfde man, wie het eerst een kind voor deze man kan produceren). Maar deze jonge vrouw was verdrietig. Te vroeg zegt ze. Na het consult komt de getrouwde vrouw bij ons staan en vraagt om uitleg. Privacy?? Nee, niet in dit land. En, zegt ze, is ze zwanger? Ze is een beetje van haar stuk gebracht als ze verneemt dat er inderdaad sprake is van een zwangerschap. Uitleg: de man in kwestie is jaren geleden getrouwd met een oudere vrouw die al kinderen had. Doordat zij de menopauze al gepaseerd is kan zij geen kind voor hem produceren. In Haïti heeft de man recht op kinderen. Als een eigen vrouw geen kinderen kan krijgen dan is het in deze cultuur toegestaan om een andere vrouw "te proberen". De jaloersheid die volgt is een vernietigende faktor in zowel de relatie tussen man en vrouw èn naar de andere vrouw toe. Dat de getrouwde vrouw komt met de 2e vrouw, dat is zeer ongewoon. Waarom was zij verdrietig? Waarom vond zij het te vroeg? Misschien omdat de relatie nu wordt afgebroken? Ze is zwanger, dus de man heeft geen reden meer om bij haar langs te komen. Gevoelens? Nee, die stop je diep weg in Haïti.