27 juni 2020

Corona en Christina

De afgelopen maanden zijn indrukwekkende maanden geweest.
Rellen in het land tijdens de laatste maanden van 2019 zorgden ervoor dat er weinig tot geen school was en zelfs met gevaar voor eigen leven gingen enkele scholieren toch naar school.

Begin dit jaar probeerden de scholen en universiteiten weer te beginnen, maar nog steeds was de situatie in het land te gevaarlijk.

In maart dit jaar werd door de president bekend gemaakt dat er een aantal Corona gevallen bekend waren en ging alles dicht: scholen, kerken, winkels.
En toch zijn er vele Haitianen die niet kunnen begrijpen hoe en wat Corona inhoudt.

De blanken werden beschuldigd. Daarna de Haitianen die in het buitenland waren geweest.
Mensen bekend met een positieve Corona test moeten vrezen voor hun leven. Klinieken en ziekenhuizen waar men probeert Corona patienten op te vangen worden vernield en in de brand gestoken.
Men wil geen Corona in het land dus wordt er op een zeer onlogische en vaak kinderlijke manier naar gekeken.

Sinds de uitbraak op 20 maart sta ik elke dag vroeg op (4 uur) om bij het hek van het ziekenhuis mensen te screenen op mogelijke tekenen van een Corona besmetting. Met name is de koorts een aanwijzing en dus check ik iedereen op koorts. Zo ja, dan wordt die patient apart gezien en bij verdenking van Corona doorgestuurd naar de onder grote druk van de overheid aangewezen ziekenhuizen voor behandeling.

Mensen mogen niet naar binnen zonder snoetje. Een hele happening op zichzelf. Van alles krijg ik naar mijn hoofd geslingert tot mijn grote ergenis en irritatie, maar toch proberen me in te houden en vriendelijk te blijven, hetgeen niet altijd lukt...

Om ons heen raast deze storm, maar tegelijkertijd hebben we een baby thuis mogen welkom heten die liefde èn heling van verdriet met zich mee brengt.
Christina, 2 maanden oud. Moeder overleden tijdens het uitvoeren van een keizersnede elders, beide grootouders zijn toverdokters. Grootmoeder bracht het meisje bij ons tot haar grote verdriet, maar was zeer dankbaar toen ze na 2 weken het resultaat zag.

We blijven afwachten wat er gaat gebeuren tijdens de Corona crisis. Ik ben blij te horen dat het in Nederland op zijn retour is en dat het dagelijkse leven weer voorzichtig kan beginnen.